Rozpočti si to! minisoutěže

S partnerem ročníku 2022/23 Hraj s rozumem jsme pro vás připravili tentokrát 2 minisoutěže - o nejlepší VIDEO a a nejlepší PLAKÁT nebo INFOGRAFIKU k tématům spojených s hraním a hazardem.

Harmonogram

zasílání soutěžních výtvorů 1.11.2022 - 3.3.2023

Kdo se může zúčastnit?

žáci základních a středních škol - oceněni budou 3 nejlepší v kategoriích 1 st. ZŠ / 2 st. ZŠ /SŠ

Jak se soutěží?

 Přes webový formulář (níže) zašli soutěžní plakát nebo infografiku podle zadání.

  • Soutěžit můžeš samostatně nebo v týmu.
  • Můžeš poslat i více výtvorů a zvýšit svou šanci na výhru.
  • Výtvory bude posuzovat odborná porota.
  • Soutěží se v kategoriích 1. stupeň ZŠ / 2. stupeň ZŠ / střední školy.
  • Autoři nejlepších výtvorů získají hodnotné ceny.
  • Nejlepší plakáty budou umístěny na webu rozpoctisito.cz a na hrajsrozumem.cz.
  • Pokud soutěžíš ve velké soutěži Rozpočti si to!, můžeš výtvory nahrát do soutěžní aplikace a získat za ně chechtáky! A nebo opačně: pokud už máš ve velké soutěži něco zajímavého, můžeš to přihlásit i do minisoutěže.

Co budeme hodnotit?

  • originalitu, nápaditost, zábavnost,
  • kvalita informací a soulad s principy finanční gramotnosti,
  • technické zpracování (ale důležitější je obsah a nápad).

Ke každému výtvoru napiš vysvětlující komentář a co nového ses během tvorby naučil/a - to ti přinese body navíc.


Nejlepší VIDEO

Vytvoř krátké VIDEO (max. do 10 minut.) k tématu HRANÍ POČÍTAČOVÝCH HER nebo PŘÍBĚH PODSTUPOVÁNÍ RIZIK.

Zahraj si s kamarády či rodinou na filmový štáb a natoč krátké video. Můžete vytvořit také vlastní animaci nebo natočit (online) anketu či videoreportáž...

Vybrat si můžeš ze dvou témat:

  • Hraní počítačových her - zkuste video-formou představit rizika při hraní počítačových/digitálních her (např. nákupy, využívání lootboxů apod.) a/nebo nevhodné chování hráčů (vulgarismus, sexismus, diskriminace apod.).
  • Postupování rizik a rozhodování - natočte scénku jako příběh mladého člověka, který se musí rozhodovat a zvažovat rizika.

Nejlepší PLAKÁT nebo INFOGRAFIKA

Vytvoř plakát (infografiku), který čitelným způsobem znázorní RIZIKA SOUVISEJÍCÍ S HAZARDNÍMI HRAMI U TEENAGERŮ. Která rizika jsou podle tebe nejzávažnější?

Vytvoř slogan nebo heslo, které bude jasně vyjadřovat tvé zásadní poselství.

Zkus vymyslet plakát nebo infografiku, která bude znázorňovat tvé poselství z hlediska hazardních her. Do infografiky můžeš zajímavým způsobem znázornit určité téma a jeho zásadní body, myšlenky, názory či pravidla. V infografikách se používají obrázky nebo ikony, dá se ztvárnit i ve formě komiksu nebo může být ručně kreslená.

Abys co nejvíce zapůsobil/a, zvaž, co na tvé cílové publikum – teenagery a mladé dospělé – působí nejvíc. Co přitahuje, motivuje a zajímá studenty, jako jsi ty? Do svého pla­kátu vlož i působivé obrázky.


K tématu podstupování rizik:  

V mnoha ohledech je hazardem i náš život - svým způsobem jsme všichni hráči.

  • Když jsme ráno odcházeli z domu, vsadili jsme na to, že nás nepřejede žádné
  • Když se svěřujeme příteli, riskujeme, že přítel naše tajemství prozradí jiným lidem.
  • Když si vybíráme film, na který se budeme dívat, riskujeme, že se nám nebude líbit.

Které hlavní věci odlišují výhodnou sázku od špatné sázky?

  • Co můžete vyhrát, má významnou hodnotu.
  • Co byste mohli ztratit, je něco, co si můžete dovolit ztratit.

Při podstoupení rozumného rizika člověk může získat:

  • sebejistotu, příležitost se něco naučit, dovednosti, nová přátelství, důvěru a úctu, sebeúctu, svobodu a možnost výběru, zábavu, uznání za dosažení cílů, peníze, zdraví...

A při podstoupení nerozumného rizika o to člověk může přijít.

Inspirace pro příběhy 

SCÉNÁŘ 1: Kuba

Loni v létě strávil Kuba spoustu času hraním kulečníku u svého kamaráda a hodně se v tom zlepšil. V poslední době začal chodit s Martinou, holkou, kterou má fakt hodně rád. Jednou večer jdou společně s několika kamarády na kulečník. Sázejí 10 korun na hru a Kuba už vyhrál 50. Martina obejme Kubu kolem ramen a stiskne ho, aby mu ukázala, jak je na něj hrdá. Ondra vyzve Kubu na finále. Vytáhne 200korunovou bankovku a zeptá se Kuby, jestli do toho jde. Kuba má v kapse 200 korun, které mu dala máma, aby zítra po cestě ze školy nakoupil. Kuba si myslí, že Ondru porazí.

  • Jakou má Kuba šanci, že vyhraje?
  • Pokud se Kuba rozhodne hrát, co může získat a co naopak ztratit?
  • Pokud se Kuba rozhodne nehrát, co může získat a co naopak ztratit?

SCÉNÁŘ 2: David

David už několik měsíců pracuje v obchodě s elektronikou. Manažer prodejny si ho oblíbil a dal mu na starost více věcí. Jednou z nich je vždy v pátek odnést týdenní tržbu do banky. Jednou v pátek napočítá pokladní v bance 20 815 korun, což je o 2000 korun více, než Davidův šéf napsal na vkladní stvrzenku. Pokladní se Davida ptá, zda chce vložit pouze oněch 18 815 korun, které Davidův šéf napsal na stvrzenku, nebo celou částku. Davidovi by se ty dva tisíce navíc rozhodně hodily. Potřebuje něco opravit na autě. Navíc věří, že když přebývající peníze na účet nevloží, nikdo na to nepřijde.

  • Pokud si David peníze nechá, jak je pravděpodobné, že na to někdo přijde?
  • Pokud si David peníze nechá, co tím může získat a co naopak ztratit?
  • Pokud David peníze vrátí, co tím může získat a co naopak ztratit?

Kontaktujte nás:

rozpoctisito@gmail.com

Rosťa Rozpočtář a jeho zábavná vzdělávací videa

https://www.facebook.com/rozpoctisito


Pořadatelé soutěže: